Muqaddimah
Jika kita
perhatikan operasi perbankan yang wujud pada hari ini, sebenarnya sejarah
perbankan syariah di Asia Tenggara telah bermula sejak kemasukan agama Islam ke
rantau ini. Sebagai contoh, jual beli hutang adalah salah satu bentuk jual beli
yang tidak diketepikan perbahasannya oleh para ulama penulis zaman silam.
Bahkan di rantau ini (Nusantara) seorang ulama terkemuka zaman keemasan Islam
pada Abad Ke-17 telah membahas dan menuliskannya dalam kitabnya yang unggul
sebagai khazanah Nusantara, Mirat at-Tullab Fi Tashil Ma’rifah al-Ahkam
al-Syar’iyyah Lil Malik al-Wahhab. Setidaknya Syeikh Abdul Rauf Sinkel
(1615-1693) penulis kitab ini telah menyentuh pembahasan jual beli hutang dalam
tiga pertanyaan. Pertama: “Jika bertanya seseorang, adakah harus pada hukum
syara’ seseorang menukarkan piutang dengan sesuatu yang lain daripada piutang
atau tiada?” Kedua “Jika bertanya seseorang, apabila haruslah pada hukum syara’
menukarkan piutang dengan yang lainnya seperti syarat yang tersebut itu, betapa
pula hukum berjual piutang dengan sesuatu kepada orang yang lain daripada yang
berhutang, adakah harus atau tiada?” Ketiga: “Jika bertanya seseorang, maka
apabila tiadalah diharuskan oleh syara’ menjual piutang dengan piutang dan
menjual mata benda yang belum diterima akan dia seperti yang tedah tersebut
itu, betapa pula hukum jika seseorang menukarkan piutangnya yang bertangguh
dengan piutang yang tunai, adakah baginya pada hukum syara’ yang demikian itu
atau tiada?”
Jadi istilah
’banking without bank’ dalam koteks perbankan syariah sudah berakar di bumi
nusantara ini sejak lama.
Perbankan
Syariah di Asia Tenggara
Pada hari ini,
sejarah perkembangan perbankan syariah di Asia Tenggara mempunyai corak baru
yang disesuaikan dengan peredaran zaman. Secara perundang-undangan, Filipina
merupakan negara pertama di ASEAN yang telah membuat regulasi perbankan syariah
melalui Undang-Undang Republiknya No 6848. Dalam kertas kerja penulis
berjudul ”The Development of Islamic Bank Law in Asia” yang dibentangkan di the
3rd ASLI Conference di East China University of Politics and Law, Shanghai,
Cina ada disebutkan: “It is interesting to note that the Philippines was among
the first countries those have a regulation on the operation of Islamic banking
through The Philippine Amanah Bank (PAB) that was established in l973 by
Presidential Decree No 264 amended by PD 542 as a specialized banking
institution without reference to its Islamic character in the bank's charter.
The establishment of the PAB was a response by the Philippines Government to
the Muslim rebellion in the south, designed to serve the special banking needs
of the Muslim community.
Di sini penulis ingin menspesifikasikan terlebih dahulu
mengenai definisi perbankan syariah seperti yang termaktub dalam beberapa
undang-undang perbankan syariah iaitu:
“any company which carries on Islamic banking
business and holds a valid licence; and all the offices and branches in
Malaysia of such a bank shall be deemed to be one bank; “ (Malaysia
1983, Section 2)
It is also
defined by more specific words
“Islamic
Banks exercise the activities pertaining to banking business, and
any activities considered by the Law of Commerce or by customary practice as
banking activities, in compliance with the Islamic Shari'ah principles,”
(Kuwait 2003, Article 86)
Or
“Islamic banks are banks whose Articles of
Association require them to comply, in their operations, with the provisions of
Islamic Law (Sharia), particularly with the prohibition to pay or receive
interest. Unless otherwise specified in this Law, Islamic banks shall be
governed by all legal and regulatory provisions in force in Lebanon,
particularly those related directly or indirectly to banks, including the Code
of Land Trade, the Code of Money and Credit, and the Banking Secrecy Law.”
(Lebanon 2004, Article 1)
From the above extract Islamic bank is:
· A
company or institution or legal person that has an operational license from the
authority
· Doing
business relating to bank and non bank transactions
· Such
business must be in accordance with Islamic teachings
Secara umumnya,
kita bisa melihat perkembangan perbankan syariah di Asia Tenggara dengan
memperhatikan perkembangan sistem perundang-undangannya yang berikut:
NO
|
COUNTRY
|
LAW/REGULATION
|
ENFORCMENT YEAR
|
REMARK
|
1
|
Brunei Darussalam
|
1. Tabung Amanah Islam Brunei, TAIB Act (Cap
163) Hereinafter called as ‘Brunei 1991’
2. Islamic Banking Act (Cap 168) hereinafter
called as ‘Brunei 1992’
|
1991
1992
|
These Acts regulate Islamic Financial
institutions in Brunei Darussalam. They contain provisions on the
licensing of Islamic banks and other financial institutions, financial
requirements and duties of Islamic banks, ownership, control, management,
business restrictions. they also contain consequential amendments to other
laws.
|
2
|
Indonesia
|
· Act of the Republic of Indonesia
number 7 of 1992 concerning banking as amended by act Number 10 of 1998.
hereinafter called as ‘Indonesia 1998’
· Bank Indonesia regulation: Monthly Report for Shariah
Banks
· Bank Indonesia regulation:
short-term financing facility for Shariah Banks
· Bank Indonesia regulation: Earning
Asset Quality for Shariah Banks
· Bank Indonesia regulation:
Conversion of Conventional Commercial Bank operations to commercial banks
based on Shariah principles
|
1998
|
The blueprint contains strategic objectives to be achieved
over the next ten years in the field of Islamic finance in the country. The
initiatives are categorized under four headings: Shariah compliance,
regulatory and supervisory instruments quality improvement, operational
efficiency support, and systemic stability support.
|
3
|
Malaysia
|
· Islamic Banking Act 1983.
hereinafter called as ‘Malaysia 1983’
· Banking and Financial Institution
Act 1989. hereinafter called as ‘Malaysia 1989’
|
1983
1989
|
These Acts regulate Islamic banking either pure
or window system in Malaysia. They contain provisions on the licensing
of Islamic banks, financial requirements and duties of Islamic banks,
ownership, control, management, business restrictions. they also contain
consequential amendments to other laws.
|
4
|
The Philippines
|
· Republic Act No. 6848. hereinafter
called as ‘Philippines 1990’
|
1990
|
It is known as the "Charter of Al Amanah Islamic
Investment Bank of the Philippines.
The Manual contains regulations on Islamic banking
approved by the Monetary board through Resolutions 161 and 244 on February 14
and March 6, 1996. The regulations touch on several issues: purpose of the
bank, functions of the Shariah Advisory Council, powers of the bank, return
on investment funds, auhtorized operations, investment risk funds, accounting
and training of personnel. The section on Islamic banking runs from page
625 to page 645 (Appendix 44)
|
5
|
Thailand
|
Islamic Bank of Thailand Act B.E. 2545.
hereinafter called as ‘Thailand 2002’
|
2002
|
This law paved the way for the establishment of the first
full-fledged Islamic Bank in Thailand. It contains provisions relating to the
establishment and capital of the bank, its purpose, governance structure,
supervision, operation, control, audit, report and inspection.
|
6
|
Singapore
|
Bank Act amended 2003
|
2005
|
The Banking Regulations issued under the Banking Act have
been amended so that, with effect from 29 September 2005, banks in Singapore
have been able to offer an important form of Islamic finance known as
Murabaha. Murabaha (which essentially involves the bank purchasing the
relevant asset and selling it to the customer on “cost-plus” deferred payment
terms) is commonly used for short-term financing and in trade finance. The
amendment was necessary as, pursuant to section 30 of the Banking Act (Cap
19, 2003 Rev Ed), banks in Singapore were not allowed to engage in
non-financial businesses
(including trading).
|
Pengalaman
Malaysia
Sejarah awal perbankan Islam di Malaysia telah dipengaruhi oleh faktor-faktor
luaran dan dalaman. Faktor-faktor luaran adalah dengan tertubuhnya Bank Islam
yang pertama iaitu Dubai Islamic Bank di Dubai U.A.E dan Bank Pembangunan Islam
(IDB) di Arab Saudi pada tahun 1975.
Pada tahun 1976 hingga 1985, penubuhan secara pesat institusi kewangan secara
Islam di seluruh dunia. Langkah-langkah ini diikuti oleh beberapa negara Islam
seperti Sudan, Pakistan dan Iran dengan menukarkan sistem perbankan kepada
sistem perbankan Islam.
Faktor dalaman juga memainkan peranan yang penting dalam pengoperasian sistem
perbankan Islam. Ianya disebabkan oleh gesaan masyarakat Islam di Malaysia ke
arah penubuhan bank Islam ekoran kejayaan bank-bank Islam di Timur Tengah.
Di samping itu, ia juga dapat dilihat menerusi kejayaan Lembaga Tabung Haji
sebagai institusi kewangan yang disegani yang telah terbukti kejayaannya yang
merupakan institusi simpanan Islam.
Selain daripada itu, ianya juga disebabkan oleh kesedaran dan sikap pro-aktif
kerajaan Malaysia untuk menyediakan satu saluran perbankan alternatif kepada
umat Islam.
Kesemua faktor-faktor ini telah membawa kepada beberapa perkara penting yang
telah dilaksanakan. Antara pelaksanaan yang telah dilakukan ialah penggubalan
Akta Bank Islam 1983, penggubalan Akta Pelaburan Kerajaan 1983 dan penubuhan
Bank Islam pertama di Malaysia pada tahun yang sama.
Akta Bank Islam 1983 (ABI)
Akta Bank Islam 1983 telah memberi kuasa kepada Bank Negara Malaysia (BNM)
untuk mengawalselia dan memantau bank-bank Islam. Antara ciri-cirinya ialah
lesen perbankan universal kepada Bank Islam untuk menjalankan urusan perbankan
Islam yang tidak bertentangan dengan syariah.
BNM juga perlu menjalankan pemeriksaan on-site secara berterusan iaitu dengan
mengaudit setiap urusan perbankan Islam.
BNM juga perlu membuat penilaian dan kelulusan akaun tahunan bagi bank-bank
Islam termasuk pembukaan cawangan-cawangan baru.
ABI juga memberi penekanan di atas pematuhan kepada keperluan pengawal seliaan
iaitu seperti CAR, SRR dan LRR.
Bank-bank Islam juga perlu mengemukakan data statistik secara berterusan kepada
BNM. Bukan itu sahaja, bank-bank Islam perlu menubuhkan jawatankuasa dalaman
syariah dalam setiap penubuhannya.
Akta
Pelaburan Kerajaan 1983 (APK)
Akta ini membolehkan kerajaan mengeluarkan sijil atau bon Pelaburan Kerajaan
berdasarkan prinsip Islam.
Tujuannya supaya membolehkan bank-bank Islam mematuhi keperluan mudah tunai dan
melabur lebihan dana yang tidak digunakan secara sementara.
Antara jenis bon kerajaan yang dikeluarkan setakat itu ialah Sijil Pelaburan
Kerajaan (SPK) yang ditubuhkan sejak 1983 berdasarkan konsep Qardhul Hasan.
Penubuhan BIMB pada tahun 1983
Penubuhan BIMB dalam bulan Julai 1983 sebagai Bank Islam pertama merupakan
langkah awal atau peringkat pertama perbankan Islam.
Operasi-operasi BIMB dari tahun 1983 hingga 1992 telah dianggap sebagai
tahun-tahun monopoli kerana keputusan kerajaan untuk memberi tempoh 10 tahun
kepada BIMB untuk berkembang, membenarkan BIMB beroperasi tanpa saingan yang
boleh menjejaskan pertumbuhannya dan yang terakhir sekali memberi peluang
kepada Bank Islam mencipta sebanyak mungkin produk perbankan Islam.
Manakala pada tahun 1990 pula, BNM telah menggariskan wawasan untuk mewujudkan
satu sistem kewangan Islam yang komprehensif dan beroperasi sebelah menyebelah
dengan sistem kewangan konvensional.
Sistem Dwi Perbankan
Sistem Dwi Perbankan telah dipecahkan kepada dua pernyataan visi. Pernyataan
visi yang pertama pada tahun 1990 di mana ia mewujudkan satu sistem kewangan
Islam yang komprehensif seiring dengan sistem kewangan konvensional.
Pernyataan visi yang kedua pula ialah pada tahun 2001 di mana ia mewujudkan
satu sistem kewangan Islam yang cekap, berkembang maju dan komprehensif yang
dapat menyumbang kepada keberkesanan dan kecekapan sektor kewangan Malaysia
dalam mencapai keperluan ekonomi negara.
Sistem ini wujud disebabkan oleh sesebuah bank Islam tidak mencerminkan satu
sistem perbankan kerana ia memerlukan peserta-peserta yang ramai ekoran
daripada produk-produk yang banyak.
Dengan itu, umat Islam di Malaysia akan mempunyai pilihan untuk menggunakan
sistem perbankan yang selaras dengan agama mereka.
Bukan itu sahaja, ianya dapat menyediakan satu perbankan alternatif yang baru
dan lebih luas kepada rakyat yang membolehkan masyarakat membuat pilihan produk
secara Islam atau konvensional.
Sistem Dwi Perbankan juga ditubuhkan ekoran daripada penubuhan
perantara-perantara kewangan yang baru untuk menyokong Sistem Dwi Perbankan di
mana senarai produk kewangan Islam akan menjadi lebih komprehensif.
Akhir sekali, tahap kecanggihan produk dan perkhidmatan yang lebih tinggi dalam
era Teknologi Maklumat dan persekitaran berasaskan ilmu pengetahuan dapat
merangsangkan Sistem Dwi Perbankan.
DASAR-DASAR UTAMA
Pada tahun 1993, sistem perbankan Islam telah membuat satu pengenalan Skim
Perbankan Islam (SPI) bagi Fasa 2. Skim Perbankan Islam ini sepanjang tempoh
1993 hingga 2000 telah mengambil langkah-langkah atau dasar-dasar yang utama
dengan cara menubuhkan pasaran wang secara Islam, menzahirkan kewangan dengan
sasaran 5 % serta memperluaskan cawangan perbankan Islam. Di samping itu
ditubuhkan Majlis Penasihat Syariah sepusat dan Penubuhan Bank Islam yang ke 2
iaitu Pelan Induk Perbankan Islam dan Takaful. Di BNM juga terdapat Jabatan
Perbankan Islam dan Takaful yang ditubuhkan.
a) Skim Perbankan Islam
Sebahagian daripada strategi untuk membangunkan sistem perbankan Islam ialah
dengan mewujudkan jumlah peserta yang ramai. Antara kaedah yang paling berkesan
untuk menyebarkan perbankan Islam kepada orang ramai ialah dengan menggunakan
kos yang paling rendah dalam tempoh yang paling singkat. Di bawah SPI,
institusi perbankan konvensional dibenarkan menawarkan produk perbankan Islam
dengan menggunakan prasarana yang sedia ada. BNM telah menggariskan panduan SPI
di bawah BAFIA antara lain, seksyen 32 tidak membenarkan berurusniaga barangan
yang haram seperti arak dan judi. Seksyen 124 pula telah memberi laluan kepada
bank konvensional untuk menjalankan aktiviti perbankan Islam di bawahbahagian
perbankan Islam. Skim ini bersifat voluntary dan tertakluk kepada semua garis
panduan BNM.
b) Ciri-ciri Skim Perbankan Islam (SPI)
SPI ini adalah aktiviti sukarela dan BNM tidak memaksa semua bank menyertainya.
Skim ini bersifat voluntary. Sekiranya bank konvensional menyertai SPI, mereka
mestilah mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh BNM. Antara garis
panduan yang telah ditetapkan oleh BNM ialah bank dikehendaki menubuhkan
`Islamic Banking Division (Bahagian Perbankan Islam) dan mestilah diketuai oleh
kakitangan Islam sekurang-kurangnya Penolong Pengurus Besar. Sementara itu,
bank SPI mesti memperuntukkan dana perbankan Islam sebagai modal kerja bagi
perbankan Islam.
Bank-bank SPI hendaklah mempunyai akaun semasa atau penjelasan secara Islam
yang berasingan dengan BNM. Manakala kod keahlian bagi pemegang akaun
SPI juga berasingan dalam RENTAS (Real Time Electronic Transfer of Funds and
Securities). Terdapat juga sistem
penjelasan cek yang berasingan dalam SPICK (Sistem Penjelasan Imej Cek
Kebangsaan). Bank SPI juga mestilah mempunyai pelaporan statistik yang
berasingan dalam FISS (Financial Institutions Statistical System).
c) Bank-bank Skim Perbankan Islam (SPI) dan Produk
Kini bilangan bank SPI yang terdapat di Malaysia adalah sebanyak 9 kumpulan
perbankan tempatan, Bank perdagangan : 9, Syarikat Kewangan : 8, Bank Saudagar
: 5, Bank Asing : 4, Syarikat diskaun : 7 dan jumlah kaunter SPI adalah
sebanyak 2,200 kaunter.
Bilangan produk pula mencapai angka lebih daripada 30 produk. Antaranya produk
pengambilan deposit iaitu akaun semasa, akaun simpanan dan akaun pelaburan.
Manakala produk pembiayaan pula terdiri daripada produk pembiayaan runcit,
pembiayaan korporat dan pembiayaan perdagangan. Semua perkhidmatan di SPI adalah
berdasarkan kepada yuran dan ia adalah sama dengan perkhidmatan perbankan
biasa.
d) Langkah-langkah dasar utama yang diambil
1) Pasaran Wang Secara Islam
Pasaran wang secara Islam adalah pasaran yang pertama di negara ini di mana ia
telah ditubuhkan pada bulan Januari 1994. Di dalam pasaran wang secara Islam
ini terdapat dua komponen yang utama, iaitu;
i) Pelaburan Mudharabah Antara Bank
Pelaburan jenis ini membolehkan bank yang mempunyai lebihan dana melabur dalam
bank yang kekurangan dana berdasarkan konsep Mudharabah. Biasanya tempoh matang
pelaburan adalah sehingga 1 tahun dari tarikh mula melabur dan nisbah
perkongsian untung telah dipersetujui bersama.
ii) Urusniaga nota Islam
Antara jenis nota yang ada di pasaran ialah IAB (Bil Pertukaran Islam/Islamic
Accepted Bill) IDS, ICPs, INIs, BMC (Bon Mudharabah Cagamas) dan GII. Pada
November 2000, BNM telah mmeperkenalkan instrumen baru iaitu Nota Boleh Niaga
berdasarkan Bai Al-Inah, kaedah menjual sesuatu barang dengan harga tangguh
kemudian membelinya balik daripada pembeli secara tunai dengan harga yang
kurang daripada harga jualan.
Pasaran wang secara Islam telah mencatatkan pertumbuhan yang tinggi daripada
RM2.1 billion pada tahun 1994 meningkat kepada RM301.9 billion pada akhir
Disember 2000. Manakala jumlah urusniaga harian di antara RM3b RM4b.
2) Penzahiran Kewangan
Bank SPI merupakan model laporan kewangan di mana laporannya memasukkan
penzahiran operasi perbankan Islam sebagai subset laporan utama. Contohnya
Kunci Kira-kira dan Penyata Untung Rugi bagi operasi perbankan Islam dilaporkan
di dalam Nota Akaun bagi memudahkan pendeposit atau pelabur membuat keputusan
dan menilai prestasi SPI melalui jumlah aset, deposit dan pembiayaan perbankan
Islam.
3) Sasaran 5 % oleh Bank Negara Malaysia
BNM telah memberi garis panduan kepada sektor perbankan Islam untuk menguasai
pasaran dari segi aset sekurang-kurangnya 5 % sebelum akhir tahun 2000.
Menjelang akhir 2000, industri perbankan Islam telah mencapai lebih daripada
sasaran iaitu 6.9 % dan ini menunjukkan peningkatan terhadap pertumbuhan
ekonomi seterusnya dalam sektor perbankan Islam.
4) Cawangan Perbankan Islam
BNM berhasrat untuk menambahkan lagi cawangan perbankan Islam di mana sektor
ini memberi keuntungan yang lumayan. Justeru itu, BNM menggalakkan bank-bank
SPI supaya membuka cawangan perbankan Islam sepenuhnya di mana sebanyak 9
cawangan SPI telah dibuka dan beroperasi di 122 cawangan bank-bank Islam.
5) Majlis Penasihat Syariah Sepusat
Bagi memastikan institusi perbankan Islam ini konsisten dan seragam maka BNM
telah mengambil langkah menubuhkan Badan Penasihat Syariah Sepusat pada Mei
1997 bagi mengawasi dan mengawalselia SPI berada dalam landasan syariah Islam.
Pada tahun 1997 juga BNM telah menubuhkan badan syariah yang terulung di
Malaysia untuk industri perbankan Islam dan takaful yang terdiri daripada para
ulama, ahli akademik dan pakar perbankan Islam. Dalam hal ini, Majlis Penasihat
Syariah BNM saling bekerjasama dengan Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya
Sekuriti.
6) Bank Islam Kedua
Langkah dasar utama yang diambil adalah menubuhkan Bank Islam Kedua yang mula
beroperasi pada 1 Oktober 1999. Penubuhannya adalah berikutan penggabungan BBMB
dan BOCB. Kesemua asset perbankan Islam BOCB, BBMBK (Syarikat Kewangan) dipindahkan
ke BBMB. Manakala asset konvensional BBMB dan BBMBK dipindahkan pula ke BOCB.
Kini BBMB telah ditukarkan nama kepada Bank Muamalat Malaysia Berhad. Di mana
Bank Muamalat Malaysia Berhad (BMMB) telah menyerahkan lesen BAFIA dan kemudian
dilesenkan semula di bawah Akta Perbankan Islam. Seramai 1,000 orang kakitangan
BBMB, BOCB dan BBMBK diserapkan ke BMMB. Dengan modal berbayar berjumlah RM300
juta dengan pembukaan 40 buah cawangan peringkat permulaan.
7) Pelan Induk Perbankan Islam dan Takaful
Langkah dasar utama yang diambil adalah menubuhkan pelan induk perbankan Islam
dan Takaful yang merupakan salah satu bahagian dalam Pelan Induk Sektor
Kewangan yang dilancarkan pada 1 Mac 2001 dan satu lagi bab khusus untuk
perbankan Islam dan Takaful. BNM telah menggariskan pelan yang strategik untuk
perbankan Islam dan takaful untuk tempoh 10 tahun akan datang.
8) Penubuhan Jabatan Perbankan Islam dan Takaful (JPIT)
Sebagai langkah mewujudkan dasar-dasar utama maka ditubuhkan Jabatan Perbankan
Islam dan Takaful pada 2 Oktober 2000 untuk mencapai objektif peningkatan
penembusan pasaran perbankan Islam dan takaful dalam sistem kewangan di
Malaysia.
JPIT bertanggungjawab untuk merangka pelan strategik dan polisi-polisi yang
sesuai untuk perbankan dan kewangan Islam yang berlandaskan syariah Islam.
PERKEMBANGAN BERKAITAN PERBANKAN DAN KEWANGAN ISLAM
Kejayaan pelaksanaan Perbankan Islam memberi kesan limpahan kepada pasaran
kewangan dan lain-lain pengantara kewangan. Pasaran dan pengantara kewangan itu
adalah:-
a) Syarikat-Syarikat Takaful
b) Pasaran Modal Islam
c) Ekuiti Modal Islam
d) Pasaran Kewangan Antarabangsa Islam
e) AIBIM (Association of Islamic Banking Institutions In Malaysia)
f) IBFIM (Islamic Banking and Finance Institute Malaysia)
a) Syarikat-
syarikat Takaful
Syarikat-Syarikat Takaful yang ada pada masa sekarang adalah untuk melengkapkan operasi bank-bank Islam dan institusi-institusi perbankan Islam. Syarikat-syarikat takaful ini dikawalselia di bawah perundangan yang berbeza dengan perbankan Islam iaitu, Akta Takaful 1984. Syarikat Takaful yang pertama ditubuhkan adalah pada tahun 1984. Berikut adalah perkembangan terkini sektor takaful:-
1) Terdapat dua syarikat takaful, iaitu Syarikat Takaful Malaysia Berhad (STMB) dan Takaful Nasional Sendirian Berhad (TNSB)
2) Takaful keluarga dan takaful am menunjukkan pertumbuhan yang pesat iaitu, pertumbuhan tahunan sebanyak 68% dari tahun 1986 2000.
3) Jumlah takaful keluarga dan takaful am adalah di antara RM 2 juta pada tahun 1986 dan RM 1.2 bilion pada tahun 2000
b) Pasaran Modal Islam
Pasaran Modal Islam ini di bawah seliaan Suruhanjaya Sekuriti (SS) berjaya diwujudkan ekoran kejayaan sistem perbankan Islam. Elemen-elemen yang terdapat di bawah Pasaran Modal Islam ini adalah, Pasaran Ekuiti dan Pasaran Hutang Islam. Di bawah Pasaran Ekuiti terdapat Amanah Saham Islam, Indeks Islam BSKL, Kaunter Halal (MPS SS), Firma broker saham secara Islam dan Jendela broker saham Islam. Manakala, untuk Pasaran Hutan Islam pula, terdapat Bon Islam, Nota Dagang Islam, Bon Khazanah (bon tanda aras) dan Bon Mudharabah Cagamas. Pasaran Hutang Islam ini meliputi 28.5% daripada pasaran hutang swasta.
c) Pasaran Ekuiti Amanah Saham dan Broker Saham Islam
Terdapat 17 tabung Amanah Saham secara Islam di pasaran pada akhir 31 Mac 2000. Tiga tabung amanah ini dipegang oleh kerajaan dan 14 tabung lagi dipegang oleh pihak Swasta. Jumlah dana yang terkumpul adalah sebanyak RM 6.0 bilion.
Untuk Broker Saham Islam pula, terdapat sebuah firma broker saham Islam dan tiga jendela broker Saham Islam oleh syarikat-syarikar broker saham konvensional. Broker Saham Islam ini bertindak sebagai broker untuk membeli dan menjual saham yang telah disahkan oleh Majlis Pengawasan Syariah Suruhanjaya Sekuriti (MPS SS)
d) Indeks Islam BSKL
Telah diperkenalkan pada April 1999. dan berfungsi adalah untuk menjejaki prestasi saham-saham yang berlandaskan syariah di dalam BSKL. Ianya dibina daripada kaunter-kaunter yang diluluskan oleh MPS Suruhanjaya Sekuriti. Pada 27 April 2001, kira-kira 627 atau 78% daripada sekuriti-sekuriti yang diluluskan tersenarai di dalam BSKL.
e) AIBIM dan IBFIM
AIBIM (Association of Islamic Banking Institutions In Malaysia Islamic Banking Institutions In Malaysia) terdiri daripada Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dan sistem perbankan Islam yang lain-lain. AIBIM merupakan pertubuhan institusi-institusi perbankan Islam di Malaysia. Ianya ditubuhkan bertujuan untuk mengemaskini dan memantapkan lagi operasi perbankan Islam di Malaysia. Di samping itu, ianya juga menyeragamkan operasi sistem perbankan Islam di bank-bank Islam. AIBIM juga bertindak sebagai platfom untuk menyuarakan pandangan atau isu perbankan Islam secara kolektif khususnya kepada Bank Negara Malaysia (BNM)
IBFIM (Islamic Banking and Finance Institute Malaysia) adalah institut latihan untuk perbankan Islam dan syarikat kewangan Islam di Malaysia. IBFIM pada asalnya adalah BIMB Research and Training (BIRT), telah ditukar kepada IBFIM secara rasminya pada Februari 2001 dan juga dimiliki oleh seluruh industri Perbankan Islam. Matlamat utama IBFIM adalah untuk melahirkan golongan yang pakar dalam perbankan konvensional dan perbankan Islam serta syariah.
Syarikat-Syarikat Takaful yang ada pada masa sekarang adalah untuk melengkapkan operasi bank-bank Islam dan institusi-institusi perbankan Islam. Syarikat-syarikat takaful ini dikawalselia di bawah perundangan yang berbeza dengan perbankan Islam iaitu, Akta Takaful 1984. Syarikat Takaful yang pertama ditubuhkan adalah pada tahun 1984. Berikut adalah perkembangan terkini sektor takaful:-
1) Terdapat dua syarikat takaful, iaitu Syarikat Takaful Malaysia Berhad (STMB) dan Takaful Nasional Sendirian Berhad (TNSB)
2) Takaful keluarga dan takaful am menunjukkan pertumbuhan yang pesat iaitu, pertumbuhan tahunan sebanyak 68% dari tahun 1986 2000.
3) Jumlah takaful keluarga dan takaful am adalah di antara RM 2 juta pada tahun 1986 dan RM 1.2 bilion pada tahun 2000
b) Pasaran Modal Islam
Pasaran Modal Islam ini di bawah seliaan Suruhanjaya Sekuriti (SS) berjaya diwujudkan ekoran kejayaan sistem perbankan Islam. Elemen-elemen yang terdapat di bawah Pasaran Modal Islam ini adalah, Pasaran Ekuiti dan Pasaran Hutang Islam. Di bawah Pasaran Ekuiti terdapat Amanah Saham Islam, Indeks Islam BSKL, Kaunter Halal (MPS SS), Firma broker saham secara Islam dan Jendela broker saham Islam. Manakala, untuk Pasaran Hutan Islam pula, terdapat Bon Islam, Nota Dagang Islam, Bon Khazanah (bon tanda aras) dan Bon Mudharabah Cagamas. Pasaran Hutang Islam ini meliputi 28.5% daripada pasaran hutang swasta.
c) Pasaran Ekuiti Amanah Saham dan Broker Saham Islam
Terdapat 17 tabung Amanah Saham secara Islam di pasaran pada akhir 31 Mac 2000. Tiga tabung amanah ini dipegang oleh kerajaan dan 14 tabung lagi dipegang oleh pihak Swasta. Jumlah dana yang terkumpul adalah sebanyak RM 6.0 bilion.
Untuk Broker Saham Islam pula, terdapat sebuah firma broker saham Islam dan tiga jendela broker Saham Islam oleh syarikat-syarikar broker saham konvensional. Broker Saham Islam ini bertindak sebagai broker untuk membeli dan menjual saham yang telah disahkan oleh Majlis Pengawasan Syariah Suruhanjaya Sekuriti (MPS SS)
d) Indeks Islam BSKL
Telah diperkenalkan pada April 1999. dan berfungsi adalah untuk menjejaki prestasi saham-saham yang berlandaskan syariah di dalam BSKL. Ianya dibina daripada kaunter-kaunter yang diluluskan oleh MPS Suruhanjaya Sekuriti. Pada 27 April 2001, kira-kira 627 atau 78% daripada sekuriti-sekuriti yang diluluskan tersenarai di dalam BSKL.
e) AIBIM dan IBFIM
AIBIM (Association of Islamic Banking Institutions In Malaysia Islamic Banking Institutions In Malaysia) terdiri daripada Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) dan sistem perbankan Islam yang lain-lain. AIBIM merupakan pertubuhan institusi-institusi perbankan Islam di Malaysia. Ianya ditubuhkan bertujuan untuk mengemaskini dan memantapkan lagi operasi perbankan Islam di Malaysia. Di samping itu, ianya juga menyeragamkan operasi sistem perbankan Islam di bank-bank Islam. AIBIM juga bertindak sebagai platfom untuk menyuarakan pandangan atau isu perbankan Islam secara kolektif khususnya kepada Bank Negara Malaysia (BNM)
IBFIM (Islamic Banking and Finance Institute Malaysia) adalah institut latihan untuk perbankan Islam dan syarikat kewangan Islam di Malaysia. IBFIM pada asalnya adalah BIMB Research and Training (BIRT), telah ditukar kepada IBFIM secara rasminya pada Februari 2001 dan juga dimiliki oleh seluruh industri Perbankan Islam. Matlamat utama IBFIM adalah untuk melahirkan golongan yang pakar dalam perbankan konvensional dan perbankan Islam serta syariah.
Fiqh Mu’amalah
sebagai asas operasi perbankan syariah
Dalam operasinya,
perbankan syariah merujuk kepada fiqh mu’amalat. Sudah menjadi lazim di
Nusantara bahwa tidak ada perbedaan penggunaan antara perkataan fiqh dan
syariah bahkan yang terakhir disebut ini lebih dominan penggunaannya. Walhal,
pada hakikatnya keduanya berbeda bahkan salah satu daripadanya adalah satu
bahagian dari yang lain.
Fiqh telah
ditakrifkan sebagai “pengetahuan berkenaan hukum syara’ amali atau praktikal
menerusi ijtihad yang telah diambil dari dalil-dalilnya yang terperinci”
manakala Syari’ah adalah “hukum hakam yang telah ditetapkan Allah Subhanahu
wata’ala menerusi pengiriman rasul-rasul-Nya.” Dalam takrif Syari’ah ini
termasuklah di dalamnya aqidah, akhlak dan fiqh. Aqidah berkaitan dengan
keimanan, akhlak berkaitan dengan budi pekerti dan moral manakala fiqh berkaitan
dengan hukum hakam perbuatan sehari-hari.
Perbuatan
sehari-hari boleh dalam bentuk ibadat, mu’amalah, munakahat dan jinayah.
Kesemua aspek ini telah memenuhi hajat manusia dan kebanyakan penulis Islam
menyatakan bahwa ia melambangkan kelengkapan undang-undang syariah.
Melihat dengan
lebih spesifik kepada mu’amalah, secara amnya perbahasan mengenainya
amatlah luas kerana ia mencakupi keseluruhan aspek kehidupan manusia yang bukan
ibadat, munakahat, dan jinayat. Mu’amalah telah ditakrifkan sebagai “hukum
hakam syar’i yang berkaitan dengan kehidupan manusia seharian“ atau ia adalah
“hukum hakam yang berkaitan dengan perbuatan manusia dan hubungannya dengan
sesama mereka seperti dalam jual beli, gadaian, sewa menyewa, pertelagahan,
keterangan, penghakiman dan seupamanya.”
Dengan pengertian
di atas, fiqh mu’amalah boleh dibahagikan kepada 7 bahagian. Pertama, mu’amalah
yang berkaitan dengan pemindahan milik iaitu jual beli, hibah, wasiat, ihya’
al-mawat, dan shuf’ah (penjualan paksa kerana perkongsian). Kedua, mu’amalah
yang berkaitan dengan penggunaan manfa’at iaitu penyewaan, pinjaman dan waqaf.
Ketiga, mu’amalah yang berkaitan dengan perkhidmatan iaitu perwakilan, ju’alah,
musaqah, muzara’ah, muqharasah dan istisna’. Keempat, mu’amalah
yang berkaitan dengan pelaburan iaitu wadi’ah dan syarikah.
Kelima, mu’amalah yang berkaitan dengan dokumentasi iaitu gadaian (rahn),
jaminan (kafalah), pemindahan hutang (hawalah). Keenam, mu’amalah
yang berkaitan dengan pemeliharan hak iaitu ta’addi, ghasb, monopoli, hajr,
bankrap, Isa, barang temuan (luqtah). Dan ketujuh, mu’amalah
yang berkaitan dengan penyelesian hak dan pertelagahan iaitu tahkim, sulh,
iqalah dan qismah.
Dalam
mengimplementasi fiqh mu’amalat di perbankan syariah, kaedah-kaedah fiqh harus
diperhatikan dan dijaikan patokan.
Qawa’id
Fiqhiyyah yang terdiri
dari dua kata sudah menjadi mercu tanda bagi satu ilmu dalam ilmu-ilmu Islam.
Kedua-dua kata ini tidak boleh dipisahkan kerana jika dipisahkan, sifat-sifat
keilmuannya akan samar-samar dan luntur. Ini kerana jika kita menyebut “qawaid”
saja maka akan banyak pertanyaan diutarakan berkenaan dengan “apa?” begitu juga
dengan “fiqhiyyah”. Tapi, jika disebut kedua-duanya para ilmuwan dan
pencari ilmu akan mafhum maksudnya.
Qawa’id adalah kata jamak dari “qa’idah”
yang mempunyai erti asal, asas atau dasar. Allah berfirman maksudnya ”dan
(ingatlah) ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah beserta
Ismail (seraya berdo’a) ‘Ya Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami),
sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” Qa’idah
juga boleh membawa makna perempuan tua monopause. Fiman Allah maksudnya “Dan
perempuan-perempuan tua yang telah berhenti (dari haid dan hamil) yang tiada
ingin kahwin (lagi), tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian (luar yang
jika dibuka tidak menampakan auratnya) mereka dengan tidak (bermaksud)
menampakan perhiasan dan lebih sopan adalah lebih baik bagi mereka.”
Walhal qawa’id
berasal dari kata dasar qa’ada yang bererti duduk selepas berbaring.
Dalam istilah, qawa’id
atau kaedah mempunyai erti hukum atau prinsip umum yang dengannya hukum atau
kes-kes cabang diketahui (الحكم الكلي أو الأكثري الذي يراد به معرفة حكم الجزئيات) . Sebagai contoh, “kaedah La Darar wala
Dirar (Art. 19) iaitu tidak mudarat dan memudaratkan memberi maksud sesuatu
tanggungan sivil itu haruslah bebas dari sebarang kemudaratan atau sesuatu yang
membawa kepada kemudaratan. Manakala kaedah al-Darurah Tubihu al-Mahzurat
(Art. 20) iaitu keadaan kecemasan menghalalkan sesuatu yang dilarang atau
diharamkan kaedah ini memberi kelonggaran kepada sesuatu tanggung jawab sivil
yang tidak dapat dielakkan dari dilaksanakan.”
Dengan pengertian
cara atau aturan dan hukum atau prinsip, ilmu kaedah-kaedah fiqh telah ditakrif
Ulama sebagai “suatu ilmu di mana menerusinya kaedah-kaedah dan aturan-aturan
fiqh boleh diperkenalkan dan dimisalkan.”
Ada pendapat yang
mengatakan bahwa kaedah-kaedah fiqh khususnya dalam penulisan undang-undang
tidak ada makna. Pendapat ini diketengahkan oleh penulis-penulis Barat ketika
memberikan tanggapan ke atas pemasukan 99 kaedah fiqh dalam Majallah
al-Ahkam al’Adliyyah yang diwartakan kerajaan Othmaniah pada tahun 1877.
“Pemasukan artikel-artikel sebegini dianggap oleh penulis-penulis Barat sebagai
tidak memberi apa-apa makna dari sudut perundangan. Anggapan sebegini tidaklah
tepat kerana sebagaimana kita maklumi penggunaan kaedah-kaedah fiqh dalam
masalah furu’ merupakan salah satu ciri mazhab Hanafi. Oleh yang
demikian tidak menghairankan jikalau penggubal Majallah memasukkan
peruntukkan-peruntukkan tersebut kerana terpengaruh dengan aliran pemikiran
fiqh Hanafi.”
Bagaimana boleh
dikatakan bahwa Qawa’id Fiqhiyyah tidak memberi apa-apa makna dalam
perundangan padahal ia adalah inti sari dari perundangan Islam sendiri.
Al-Suyuti (w. 911H) berkata selepas menjelaskan kedudukan ilmu Fiqh dan
ulamanya “mereka telah mempelbagaikan ilmu Fiqh ini dan memperluaskan
pengeluaran hukum hakamnya akan tetapi yang teramat mulia dari kesemuanya
adalah mengetahui persamaan dan kesesuaian cabang dengan asal dan menyatukan
masalah-masalah yang berserakan dalam satu kesatuan kaedah.“
Secara
ringkasnya, kegunaan dan kepentingan ilmu Qawa’id Fiqhiyyah boleh kita
lihat dalam beberapa perkara berikut:
·
Untuk
memudahkan proses pembelajaran cabang dan bahagian ilmu Fiqh kerana mempelajari
kesemua cabang dan bahagian fiqh sangatlah luas. Jika diketahui kaedah-kaedahnya, kesemua perkara ini akan
mudah dirujuk.
·
Pengkajian
kesemua cabang dan bahagian fiqh jika dihafalkan akan mudah lupa dan jika ingin
merujuknya kembali akan sulit dan susah. Manakala kaedah-kaedah fiqh mudah dihafal dan dirujuk bila-bila
masa.
·
Kadang-kadang
hukum hakam furu’ pada zahirnya bertentangan satu sama lain di mana ia
membuat pelajar dan pengkaji menjadi bingung dan celaru kerana banyaknya
persamaan. Di pihak lain kaedah fiqh menyatukan permasalahan fiqh dan
menyelaraskan hukum hakam yang ada persamaan kemudian mengembalikan
permasalahan cabang kepada permasalahan asal. Ia memudahkan pelajar dan
pengkaji untuk menentukan hukum secara jitu.
·
Kaedah
fiqh memberikan kemudahan kepada pengamal undang-undang Islam yang bukan pakar
dalam bidangnya untuk menelaah hukum fiqh menerusi spirit atau semangat dan
esensinyanya, dasar dan tujuannya serta menolong mereka untuk memperluaskan
lagi liputan hukum.
·
Kaedah
fiqh membentuk dalam diri pencari ilmu kemahiran fiqh yang boleh menerangi
perjalanan mereka dalam menelaah dan mengkaji ilmu fiqh di samping memperoleh
ilmu fiqh yang kemudiannya boleh digunakan untuk mencari penyelesaian ke atas
permasalahan baru dan sering berulang.
“Ketahuilah,”
tulis Imam al-Suyuti (w. 911H), “bahwa ilmu al-Ashbah wa al-Nazair
(Kaedah-kaedah Fiqh) adalah suatu ilmu yang hebat di mana menerusinya
hakikat-hakikat dan esensi fiqh boleh diketahui dan juga hikmah-hikmah serta
asal muasalnya. Menerusinya juga seseorang boleh memahirkan dirinya untuk
memahami fiqh dan mengumpulkan data-datanya. Di samping itu ia juga membolehkan
seseorang mencari persamaan hukum dan mengeluarkannya dan mengetahui
permasalahan yang belum tertulis dalam kitab fiqh serta kejadian-kejadian yang
tak pernah kunjung padam. Oleh itu, sebahagian ulama kita (Mazhab Shafi’i)
berkata ‘ilmu fiqh adalah mengetahui persamaan masalah’.”
Penutup
Perbankan syariah
di Asia Tenggara dari sudut banking without bank telah wujud sejak kemasukan
Islam ke rantau ini. dalam era modern, ia mempunyai corak baru yang disesuaikan
dengan peredaran zaman. Perbankan syariah berasaskan kepada fiqh mu’amalat
dalam operasinya dan pelaksanaan fiqh mu’amalat tidak terlepas dari penerapan
kaedah-kaedah fiqh.
0 comments:
Post a Comment